Språkutbyten

Onsdag 18 oktober 2017

Det var lite jobbigt att resa utan familjen, men det var en chans för oss att ta ansvar. Resan gick snabbt och smidigt, synd att det regnade när vi kom fram! Familjerna bemötte en på välkomnande sätt. Efter det åkte vi hem med värdfamiljerna, åt middag och sedan gav vi våra gåvor som representerar Sverige och sedan gick och la oss. Det fanns inget att göra eftersom det var sent på kvällen.

Av: Haddy och Gurjit

Torsdag 19 oktober 2017

På morgonen vaknade vi av alarmet, så vi duschade och bytte om till kläder för dagen och gick ner för att äta frukost och begav oss mot skolan med våra värdar. När vi kom fram till skolan räknade lärarna in oss och sedan begav vi oss till bussen mot Toledo. Det tog ungefär 1H och 30min för att åka till Toledo. När vi var framme gav rektorn oss en guide tur runt Toledo. När guide-turen vart slut  fick vi äta mellanmål och sen begav vi oss med våra värdar till Toledo centrum för en shoppingrunda. Sedan åt vi lunch och ungefär 16:50 begav vi oss mot torget där resten av grupperna möttes. Tillsammans gick vi till bussen som tar oss hem, när vi är framme kommer våra värdar ta oss hem för att umgås med familjen.

Fredag 20 oktober 2017

Idag vaknade jag av att min värds mamma kom in med hundmat till mig och sa att jag måste mata hunden, efter det satte jag mig upp bytte kläder och gick för att äta frukost. Vi åt  churros sen begav oss till skolan. Vid skolan tog vi bussen in till Madrid där fick vi en tur med en turistbuss, efter det gick vi till Santiago Bernabeu, Real Madrids fotbollsarena, när vi var klara där gick vi med våra Spanien värdar och shoppade. När vi var klara väntade bussen på oss. Nu sitter vi i bussen påväg hem.

Av: Maja

Lördag 21 oktober 2017

Lördagen vaknade jag och min värd av att min värds mamma kom in i rummet och bad oss att stiga upp och göra oss iordning för dagen. Sen steg jag upp, satte på mig mina kläder och gick ner för att äta frukost. Efter frukosten gick vi ut och satte oss i bilen och var påväg mot Pargue Warner som är ett stort nöjesfält. Det tog cirka en timme innan vi var framme. Vi köpte inträdesbiljetter och gick in. Efter vi hade åkt ett par attraktioner så planerade vi att gå hem men sen så träffade vi en av hennes vänner och två killar som är med i utbytesprogrammet (Moses och Ian) vilket ledde till att vi kom hem senare än väntat. Vi var hemma runt 12 tiden och vid den tidpunkten var vi ganska trötta och gick direkt och lade oss.

Av: Denise

Söndag 22 oktober 2017

Jag vaknade på grund av att min värd kom in i mitt rum men av misstag råkade jag somna om igen och vaknade inte förrän klockan 1. När jag hade varit vaken i några timmar skulle vi åka och äta lunch. Vi åt lunch i en lokal i området och där träffade vi massa andra värdfamiljer som hade tagit emot svenskar. Alla familjer hade med sig någon spansk specialitet. Vi var kvar där ganska länge, till klockan 6 på kvällen. Sedan åkte jag och min värd in till Madrid. Vi åkte till Madrid för att kolla på en fotbollsmatch. Det var Real Madrid som spelade. Matchen slutade klockan 22:30 och vi kom hem klockan 12. Sedan gick vi och la oss.

Av: Emilio

Måndag 23 oktober 2017

Idag vaknade jag av att mitt alarm lät kl 06.00. Jag fixade mig och gick ner till köket för att äta frukost. Jag åt yoghurt och kakor. Därefter gick jag och min värd till skolan för att sedan ta bussen med alla andra elever till Madrid. Bussresan tog runt 45 min. När vi kom fram så besökte vi en massa sevärdheter som tex slottet, det var verkligen jättevackert och även stort. Efter det så gick vi till en så kallad mötesplats där vi bestämde att där skulle vi träffas när vi var klara med vår shopping. Vi hade 4 timmar på oss att shoppa så alla vi gick åt olika håll till olika affärer. Jag och mina kompisar gick först till Burgerking för att äta och därefter gick jag in till Primark och köpte en röd tröja och en present till min syster, jag köpte smink till henne. Sen gick jag in till en butik som säljer parfymer osv. Jag köpte en parfym både till min mamma och pappa. Jag gick även in till Adidas och köpte en t-shirt till min bror. När jag var klar med det så gick jag till mötesplatsen och träffade alla andra, vi gick mot bussen och därefter åkte vi hem till Villanueva De La Torre. Jag tycker att dagen än så länge har varit väldigt bra, jag har haft roligt med alla.

Av: Elif

Tisdag 24 oktober 2017

Vi en chans att vara med på en av deras lektioner och det var ju kul för att se hur de har i Spanien och det är faktiskt en stor skillnad för det har olika klassrum för olika ämnen. När vi hade varit med på en hel lektion så åkte vi in till Alcalla och vi såg gamla barnhem och massa andra saker efter att vi hade kollat på det gamla husen och barnhemmen så fick vi lite ensamtid och tid att shoppa.

Efter att vi hade shoppat och haft vår ensamtid så rörde vi oss mot ett köpcentrum som var 10 min ifrån Alcalla så hade vi fått lite mer tid att shoppa i ett stort köpcentrum och det var lite för mycket tid men vi hade massor med tid att lära känna varandra innan vi åkte tillbaks till Sverige.